روزنامه اتحاد ملت

در گفتگو با اتحاد ملت

کتابخوانی حلقه مفقوده پرورش جامعه

 

کتابخوانی و گسترش فرهنگ آن از گذشته تا به امروز جایگاه ویژه‌ای در میان ملت‌ها داشته است چراکه کتاب خواندن علاوه بر کمک به تحلیل و درک بهتر مسائل، به جوامع تفکر نقادانه توأم با نکته‌سنجی هدیه می‌دهد و همین امر باعث رشد آگاهی و در نتیجه پیشرفت یک ملت خواهد شد.

به گزارش روزنامه اتحاد ملت، چند سالی است که حوزه کتابخوانی و نشر کتاب با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است و بزرگان این حوزه همواره راه‌حل‌هایی را برای برون‌رفت از این مشکلات به کار گرفته‌اند.
در ادامه برای آشنایی با این مباحث و راه‌حل‌های پیش رو گفت‌وگوی زیر با”مانصی کریمی” نویسنده کتاب حوزه کودک و نوجوان را می‌خوانید:

مانصی کریمی، در محله زعفرانیه تهران متولد شد. از کودکی به کتاب و کتابخوانی علاقه وافری داشت.
وی در بزرگسالی تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم سیاسی و حقوق بین‌الملل به پایان رساند.

علاقه وی از کودکی به مقوله کتاب و کتابخوانی باعث شد تا فعالیت در زمینه نویسندگی را به طور حرفه‌ای دنبال کرده و در سال ١٣٨۶ اولین فعالیت حرفه‌ای خود در این زمینه را آغاز کند. همچنین، چندین اثر در زمینه کتاب‌های آموزشی کودکان تألیف کرد و به‌عنوان ناشر کتاب‌های عمومی نیز شناخته می‌شود.

کریمی در توضیح فعالیت حرفه‌ای خود در زمینه کتاب کودک گفت: با ورود به فضای نویسندگی احساس کردم در حوزه کودک بستر و فضای زیادی برای کار وجود دارد و این موضوع من را مصمم به فعالیت در این حوزه کرد.

وی افزود : کتاب‌های آموزشی تالیف شده از سوی بنده در رده‌های سنی ۵ تا ٧ سال با موضوع آموزش حقوق بشر و آموزش حقوق حیوانات است که مورد توجه و تایید سازمان حقوق بشر نیز قرار گرفت. این کتاب‌ها به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی تالیف شد. هدف از نگارش این کتاب‌ها آموزش مبانی حقوقی به کودکان با زبان ساده و از پایه بود، چراکه آموزش حقوق در همه سنین از اهمیت بالایی برخوردار است و درصورتیکه کودکان از سنین پایین یاد بگیرند به حقوق دیگران احترام بگذارند مسلما در دوران بزرگسالی نیز با فرهنگ مناسب و درستی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

 

         

 

همچنین دو کتاب در زمینه مسائل حقوقی در دست ویرایش دارم که یکی آموزش حقوق شهروندی و دیگری آموزش حقوق فردی برای رده سنی کودک است و هدف من این است که اگر این کتاب‌ها با استقبال از سوی آموزش‌ و پرورش مواجه نشد خانواده‌ها بتوانند با خرید آنها این آموزش‌ها را در اختیار کودکان خود قرار دهند. همچنین در زمینه مسائل حقوقی به ایجاد مدرسه‌ای پایه برای آموزش مسائل حقوقی اهتمام ویژه‌ دارم و اگر افراد علاقه‌مند به ایجاد چنین مرکزی تمایل داشته باشند می‌توانیم همکاری‌های لازم را انجام دهیم.

این نویسنده جوان ادامه داد: قصد فعالیت در حوزه نشر و فرهنگ‌سازی در این حوزه را در جزیره کیش داشتم ولی از آنجائیکه به کیش به چشم یک مکان گردشگری نگاه می‌شد به حد کافی مورد استقبال قرار نگرفت درصورتیکه چنین امکانی در مورد شهرهای گردشگرپذیر دنیا با استقبال خوبی مواجه می‌شود چراکه مطالعه می‌تواند بخشی از اوقات فراغت باشد.
همچنین، حدود ۶٠ درصد از ایرانی‌ها تمایلی به خواندن کتاب غیردرسی ندارند. کشورهایی نظیر فنلاند، هلند سرانه بالایی در مطالعه دارند و این نشانه فقر فرهنگی در کشور ماست و دانشجویان و دانش‌آموزان فقط در حیطه رشته تحصیلی خود از کتاب استقبال می‌کنند و این جای تاسف دارد.

کریمی به مشکلات حوزه نشر اشاره کرد و گفت: هزینه‌های بالای کتاب ارتباطی مستقیمی با هزینه‌های انتشار نظیر هزینه چاپ، دستمزدهای فنی و آماده‌سازی وبالا رفتن قیمت کاغذو… کتاب دارد که این مسائل منجر به بالا رفتن هزینه تمام شده کتاب خواهد شد. همچنین، مطالب بسیاری از کتاب‌ها از محتوای مناسب برخوردار نیستند و به نوعی بی‌محتوا شده و با این میزان هزینه ترجیح داده می‌شود برخی کتاب‌ها منتشر نشود.

مسئله دیگر درخصوص ایفای نقش فضای مجازی است. البته کتاب‌هایی در این فضاها منتشر شده ولی جای کتاب را نمی‌گیرد. در زمینه تبلیغات همانطور که از یک فیلم با محتوای ویدیویی به عنوان یک کالای فرهنگی تبلیغ می‌شود کتاب نیز از این قابلیت برخوردار است چراکه افراد زمانیکه ببینند موضوعی برای جامعه ارزشمند است تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. درخصوص موضوع کتاب، مسئله دیگر موضوع کپی رایت و حفظ حقوق ناشران است و اگر بتوانیم برای ناشران شرایط را به‌گونه‌ای محیا کنیم که بتوانند کتاب خود را در امنیت فکری به چاپ برسانند موفق عمل کرده‌ایم. در حال حاضر، بخش اعظم کاغذ از خارج از کشور وارد می‌شود و کاغذهای خارجی به دلیل مرغوب بودن و استانداردهای جهانی بیشتر از سوی ناشران و خوانندگان مورد استقلال قرار می‌گیرد.

کریمی در پایان با تشکر از روزنامه اتحاد ملت به دلیل توجه ویژه به مسائل فرهنگی گفت: ضرورت دارد که در راستای مسئولیت اجتماعی و ارتقاء فرهنگ عمومی بتوانیم فرهنگ کتابخوانی را در جامعه برقرار کرده و یا از طریق شبکه‌سازی با کمک ارگان‌های دولتی و خصوصی و درگیر کردن مساجد، مدارس و کتابخانه‌ها در این امر و دایر کردن نمایشگاه‌ها به این مهم دست یابیم.

وی در انتها کتاب را غذای روح انسان دانست و تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل مشکلات در زمینه تهیه نیازهای اولیه جامعه و رکود و تورمی که اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار داده است موضوع کتاب و کتابخوانی با بحران مواجه شده و امید می‌رود با همکاری دستگاه‌های مربوط و ایفای نقش رسانه‌ها در این زمینه از این بحران خارج شویم.

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha