روزنامه اتحاد ملت

نحوه گرفتن المثنی شناسنامه خودرو

برگ سبز خودرو چیست؟

هنگام خرید خودرو، دو سند مختلف به نام خریدار ثبت می‌شود. سند اول، شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا سند مالکیت خودرو است. از آنجایی که این سند به رنگ سبز است، آن را اصطلاحاً «برگ سبز خودرو» می‌نامند. این سندِ تک‌برگ را نیروی انتظامی صادر می‌کند و آن را به عنوان سند مالکیت خودرو به رسمیت می‌شناسد. این برگۀ سبزرنگ در اصل سند پلاک خودروی شما محسوب می‌شودهمچنین کارت ماشین بر اساس اطلاعات موجود در همین سند و به عنوان مدرک شناسایی صادر می‌شود. «کارت ماشین» کاربرد روزمره دارد و همان مدرکی است که هنگام رانندگی همیشه باید آن را به همراه داشت. سند دوم، سندی است که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌شود و مالکیت قطعی خودرو را انتقال می‌دهد. این سند که مورد تأیید قوۀ قضائیه است با نام «سند کمپانی خودرو» نیز شناخته می‌شود. هنگام خرید خودروی صفر، این برگه مستقیماً از طرف شرکت خودروسازی به نام شما زده می‌شود اما در نقل و انتقال‌های بعدی برای به نام زدن آن باید به یک دفتر اسناد رسمی رجوع کرد. باید توجه داشت که هر گونه نقل و انتقال وسایل نقلیه با برگ سبز خودرو انجام می‌گیرد. پس از آن است که این تغییرات در دفترخانه‌ها نیز ثبت می‌شوند و وجهه‌ای رسمی‌تر به خود می‌گیرند.

 

گم شدن برگ سبز خودرو

اگر برگ سبز ماشین شما گم شده است، سریعاً باید مفقود شدن آن را آگهی دهید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. اقدام فوری شما پس از گم شدن کارت سبز ماشین بسیار مهم است. در واقع، در صورت ندادن آگهی مفقودی برگ سبز خودرو، مسئولیت هر نوع پیشامدی از نظر قانونی با شما است. توصیه می‌شود پس از چاپ آگهی، با مراجعه به سایت «پُست‌یافته» از پیدا شدن احتمالی آن آگاه شوید. سپس باید با مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی برای دریافت برگ سبز المثنی درخواست دهید. در این مقاله به طور کامل تمام اقدامات لازم بعد از مفقود شدن برگ سبز خودرو را شرح داده‌ایم و چگونگی گرفتن برگ سبز جدید را توضیح داده‌ایم.

 

آگهی مفقودی برگ سبز خودرو

مهم‌ترین اقدامی که پس از گم شدن برگ سبز خودرو باید انجام دهید، دادن آگهی مفقودی برگ سبز خودرو به روزنامه‌های کثیرالانتشار است. این اقدام شما علاوه بر اینکه جلوی سودجویی‌های احتمالی را می‌گیرد، برای گرفتن برگ سبز المثنی الزامی است. تنها پس از گذشت دَه روز از زمان این آگهی است که شما می‌توانید برای گرفتن سند جدید مراجعه کنید. برای درج آگهی مفقودی برگ سبز خودرو در روزنامه‌های کثیرالانتشار کافی است یک نوبت آگهی مبنی بر مفقودی یا سرقت سند مالکیت وسیلۀ نقلیه به یک روزنامۀ کثیرالانتشار بدهید.

 

مدارک مورد نیاز برای گرفتن برگ سبز خودرو

پیش از مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز تعویض پلاک برای گرفتن برگ سبز خودرو، مدارک زیر را آماده کنید و با خود به همراه داشته باشید:

آگهی مفقودی برگ سبز خودرو در یک روزنامه کثیرالانتشار که دست‌کم ۱۰ روز از تاریخ نشر آن گذشته باشد.روزنامه کثیرالانتشار اتحاد ملت با کم ترین هزینه و سریعترین زمان ممکن آگهی شما را منتشر می نماید. با یک تماس تلفنی آگهی تان را می توانید در این روزنامه منتشر نمایید.شماره های تماس ۰۲۱۸۸۹۸۲۱۳۷ و ۰۹۳۳۰۱۶۴۴۳۳ آماده پاسخگویی هستند.

  • برگۀ عدم خلافی خودرو با تاریخ جدید
  • بیمه‌نامۀ شخص ثالث ماشین
  • اصل و کپی کارت ملی

همچنین حضور مالک خودرو برای انگشت‌نگاری و خود خودرو برای بررسی کارشناسی، الزامی است. اگر مالک خودرو به فردی دیگر وکالت انجام این کار را بدهد، نمایندۀ قانونی او می‌تواند این مراحل را انجام دهد و نیازی به حضور مالک اصلی نیست.

در فرم درخواست برگ سبز المثنی مشخصاتی از قبیل کد پستی محل سکونت و شماره پلاک خودرو نیز از شما پرسیده می‌شود. بنابراین به همراه داشتن دیگر مدارک شناسایی ماشین و نیز مدارک احراز سکونت مالک ضروری است.

تمام هزینه‌های صدور برگ سبز المثنی از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان مستقر در مراکز تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی (راهور) دریافت می‌شود.

 

نحوه گرفتن المثنی برگ سبز خودرو

برای خرید و فروش ماشین و هر گونه انتقال مالکیت آن به برگ سبز خودرو نیاز دارید. هنگام خرید ماشین صفر، کارت سبز خودرو حداکثر تا ۱۵ روز بعد از طریق پست به دست شما می‌رسد. هنگام خرید ماشین دست‌دوم نیز اولین سندی که باید به نام شما شود، برگ سبز ماشین است. کارت ماشین نیز بر اساس همین سند برای شما صادر خواهد شد. نکتۀ بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که حتی پس از دادن آگهی مفقودی کارت سبز خودرو نیز نمی‌توان هیچ گونه نقل و انتقالی انجام داد و باید منتظر صدور برگ سبز المثنی خودرو ماند. همچنین پس از دریافت برگ سبز خودرو حتماً مشخصات فنی خودرو و اطلاعات شخصی خود را که در آن ثبت شده است بررسی نمایید. این اطلاعات شامل شماره موتور، شماره شاسی، شناسۀ وسیلۀ نقلیه و نیز کد ملی شما می‌شود. در صورت مشاهدۀ هر گونه اشتباهی در درج این موارد، فوراً آن را اطلاع دهید تا اصلاح شود.

سفارش و چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار اتحاد ملت

۰۲۱۸۸۹۸۲۱۳۷

پیگیری آگهی های ثبتی
۰۲۱۸۶۰۵۴۱۱۸

سازمان شهرستانها

۰۲۱۸۶۰۵۲۳۹۰

روابط عمومی

۰۲۱۸۸۳۹۶۱۴۹

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha