روزنامه اتحاد ملت

در گفتگو با اتحاد ملت

دیدگاه پروفسور باهر درخصوص هوش مصنوعی و آینده علم رفتارشناسی

 

هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تحقیقاتی مشترک میان علوم کامپیوتر و حوزه گسترده‌ای از دیگر علوم به نام رفتارشناسی است.

به گزارش روزنامه اتحاد ملت، در سال‌های اخیر شرکت‌های بازاریابی به دنبال شناخت رفتار مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی بوده‌اند. شرکت‌های بازاریابی، با استفاده از این امکان می‌توانند بفهمند که رفتار و یا عکس‌العمل مشتری‌ها نسبت به یک تبلیغات خاص چیست و چگونه به بهتر شدن نتایج و جذب مشتری خواهد انجامید.

استفاده از هوش مصنوعی در علوم شناختی در حال تکامل بوده تا درک عمیقی از شناخت انسان و به ویژه هوش انسانی و ارتباطات ایجاد گردد. از سوی دیگر، دانشمندان علوم شناختی کوشش می‌کنند تا راهی برای درک ذهن و چگونگی تعاملات آن با جهان پیرامون پیدا کنند.

پروفسور حسین باهر، پدر علم رفتارشناسی و بنیانگذار مکتب بالندگی در این خصوص معتقد است، در حال حاضر هوش مصنوعی به جایگزین کردن خود به عنوان بخشی از مغز می‌پردازد ولی در انسان علاوه بر مغز عاملی به نام جان، روح و دل وجود دارد که با به‌کارگیری چارچوب‌های اتوماتیک و تحت کنترل قابلیت جایگزینی ندارد. بنابراین، علم و پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه هوش مصنوعی درخصوص روح، دل و جان تاکنون موفق نبوده است.

علاوه بر این؛ علم رفتارسنجی و رفتارشناسی غالبا سنجه‌های غیرملموس را دربرگرفته و با عواطف و احساسات پیش‌بینی نشده و غیرقابل شمارش سروکار دارد و همانگونه که مکالمه تلفنی یا استفاده از فضای مجازی نمی‌تواند جایگزین تعامل حضوری گردد علم نیز درمورد شناسایی رفتار انسانی با استفاده مطلق از هوش مصنوعی ناتوان است.

پروفسور باهر درخصوص نقش علم آمار در علوم انسانی نیز افزود: علم آمار برای امور غیردقیقه و احتمالات بوجود آمد ودرغیراینصورت علم ریاضی برای بشر کفایت می‌کرد. آمار عمدتاً با وضعیت‌هایی سر و کار دارد که در آنها وقوع یک پیشامد به‌طور حتمی قابل پیش‌بینی و اندازه‌گیری نیست.

گفتنی است؛ پروفسور حسین باهر، پدر علم رفتارشناسی، جامعه‌شناس، مشاور خانواده، استاد دانشگاه، کارشناس رسانه، بنیانگذار مکتب بالندگی، دبیرکل اندیشکده صلح جهانی و نویسنده ۷۰ کتاب و صدها مقاله در زمینه رفتارشناسی و جامعه‌‌شناسی است.

در روزهای آتی بیشتر از اندیشه‌های پروفسور باهر سخن به میان خواهیم آورد.

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha