روزنامه اتحاد ملت

علی حسینی، رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران درباره تبعات دخالت دولت در صنعت حمل و نقل می گوید

دود نرخ گذاری دستوری در چشم مسافران

 

گروه جامعه اتحادملت گزارشی در این رابطه در تاریخ ۱۵بهمن  در روزنامه اتحادملت  منتشر کرد که به شرح زیر می باشد:

نتیجه دخالت دولت در بازار صنعت حمل و نقل شکست آمیز بوده است. این نکته را علی حسینی، رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران می گوید و توضیح می دهد در بازارهایی که دولت دخالت نداشته مثل حمل و نقل بار در جاده و دریا، مشکل حادی وجود نداشته است، آن هم علیرغم اینکه حدود ۹۵ درصد بار از این شقوق جابه جا می شود اما در بازارهایی که دولت انحصار داشته یا دخالت گسترده کرده است مانند حمل و نقل ریلی یا حمل و نقل هوایی، مشکلات عدیده و پیچیده ای رخ داده است.

علی حسینی، رئیس سابق کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران در واکنش به نرخ گذاری دستوری بلیت هواپیما به … می گوید: بازار صنعت حمل‌ونقل کاملا تابع عرضه و تقاضاست و هرگونه دخالت دولت در این بازار به شدت آسیب زاست. برای درک مفهوم به مصادیقی در این زمینه اشاره می‌کنم. در ایران کرایه حمل‌ونقل کامیون و ناوگان باری جاده‌ای و همچنین کشتی های تجاری بخش خصوصی، بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و بازار تابع نرخ های تکلیفی دولت نیست اما سالیان سال است که در زمینه حمل‌ونقل زمینی و دریایی بار هیچ مشکل حادی ایجاد نشده است و این بازار بدون دخالت دولت کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. آن هم در شرایطی که چیزی حدود ۹۵ درصد حمل‌ونقل بار به صورت دریایی و زمینی انجام می‌شود.

او ادامه می دهد: در نقطه مقابل این ماجرا، بازار حمل‌ونقل ریلی و حمل‌ونقل هوایی وجود دارد که دخالت گسترده دولت در این بازارها و نرخ های تکلیفی موجب شده است که نه خدمات دهنده راضی باشد و نه مصرف کننده خدمات.

این کارشناس صنعت حمل و نقل در ادامه می افزاید: دخالت دولت در صنعت ریلی سبب شده است که عرضه در این بخش بسیار محدود باشد. آن هم در شرایطی که هم سرمایه‌گذار، هم خدمات دهنده و هم ناظر در این بخش دولت است و بازار حمل‌ونقل ریلی تقریبا در انحصار دولت بوده است. با این حال صنعت ریلی کشور با وجود حمایت های دولتی و پرداخت یارانه به شدت زیان ده است و حمل‌ونقل ریلی بار هم که تا پیش از این نسبتا سودآور بود و شرایط بهتری از حمل‌ونقل مسافری تجربه می‌کرد، زیان ده شده است.

حسینی می گوید: از آن سو می‌بینیم، دولت به شدت قیمت بلیت در حمل‌ونقل ریلی را پایین نگه داشته و گاهی کرایه سفر ریلی به شهری دیگر از کرایه حمل‌ونقل درون شهری با تاکسی های آنلاین ارزان تر است اما با این حال باز هم مسافران زیادی وجود دارند که سفر ریلی را جذاب نمی دانند و ترجیح می دهند با خودروی شخصی تردد کنند. بنابراین باید گفت که برخلاف تصور دولت، نرخ ارزان بلیت به تنهایی نمی تواند برای مسافران جاذبه ایجاد کند.

رییس سابق کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران تاکید می کند: در بازار حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی که دولت در نرخ گذاری دخالت می کند، عرضه محدود شده و شرکت ها زیان ده شده اند. ضمن اینکه مسافران و مشتریان هم از تاخیر زیاد، کیفیت پایین خدمات و کمبود بلیت و … مدام شکایت دارند.
حسینی ادامه می دهد: از سوی دیگر شاهد هستیم که با رشد جمعیت، تقاضا در بازار حمل و نقل هوایی افزایش داشته اما به دلیل تحریم، زیان دهی شرکت ها و ناوگان مستهلک عرضه محدود و محدودتر می شود و کمبود بلیت، بازار سیاه ایجاد کرده و مسافران در عین اینکه بلیت را با نرخ گران از بازار سیاه می خرند خدمات با کیفیت پایین دریافت می کنند. بنابراین دود قیمت گذاری دستوری به چشم مصرف کننده می رود‌.
او در ادامه تاکید می کند که در سایر کشورها وظیفه دولت تسهیل گری و نظارت است و دولت در بازارها دخالت خاصی ندارد اما ما می بینیم که در ایران دولت در بازار صنعت حمل و نقل رقیب شرکت های خصوصی شده است و نتیجه آن شده است که بسیاری از فعالان این صنعت زیان سنگین به بار آورند و از سوی دیگر می بینیم که ناوگان جاده ای در بخش حمل مسافر مستهلک و فرسوده شده و صاحبان این صنف توان نوسازی ناوگان خود را ندارند یا در بخش هوایی مشاهده می کنیم که شبکه پروازی تضعیف شده و بسیاری از مسافران ایرانی ناچار هستند برای انجام پروازهای خود به کشورهای همسایه بروند و در بخش ریلی هم با وجود یارانه سنگین دولت، مسافر از این بخش رویگردان شده است

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha