روزنامه اتحاد ملت

دود از کنده بلند می شود و بس/ طنز نویس داود مبهوت

داود مبهوت طنز نویس روزنامه اتحاد ملت در تاریخ دوم مردادماه و در صفحه اول این روزنامه   در بخش طنز, مطلبی را با عنوان “دود از کنده بلند می شود” در راستای مشوق هایی برای بازنشستگان برای فرزند آوری چنین  نوشته است؛

از قدیم و ندیم می گفتند دود از کنده بلند می شود. اما برای من این موضوع خیلی قابل باور نبود. تا این که با خواندن خبری تعجب برانگیز در بعضی از سایت ها به اشتباه خود پی بردم و یقین کردم که تا به حال بیراهه می رفتم.

واقعیتش تیتر خبر بد طوری در ذوق می زد و تعجب بر انگیز بود. تا حدی که تعدادی از سایت های نقل کننده آن هم در پایان عنوان مطرح شده علامت تعجب گذاشته بودند. تیتر عبارت بود از:” مشوق های جدید دولت برای فرزند آوری بازنشستگان”.

باید گفت در عالم خبر ما با شش ارزش خبری مواجه ایم که یکی از آن ها عبارت است از:

” عجیب و استثنایی” بودن. برای دست یابی به این نوع خبرها شاید نیاز باشد تا روزها و شاید ماه ها در انتظار نشست تا خبرنگار بتواند چنین سوژه ای را شکار کند. اما خوشبختانه به فضل و کَرم بعضی تصمیمات گرفته شده توسط معدودی از مسئولان، فاصله زمانی یافتن چنین موارد نایابی به شکل تصاعدی در حال کوتاه شدن است.

گفتنی است در متن خبر آمده بود که :

برای بازنشستگانی که تاریخ ازدواج خودشان و تاریخ تولد فرزندانشان قبل از سال ۱۴۰۱ باشد، مبلغ عائله مندی ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان و حق اولاد هم صد و ۵ هزار و ۶۱۹ تومان محاسبه می شود.

و در ادامه نیز تصریح شده بود :

در صورتیکه تاریخ ازدواج بازنشسته و تاریخ تولد فرزند یا فرزندان ایشان در سال ۱۴۰۱ ثبت شده باشد ، مبلغ عائله مندی ۸۱۴ هزار و ۷۷۹ تومان و حق اولاد نیز ۳۱۶ هزار و ۸۵۸ تومان خواهد بود.

با خواندن این خبر حقیقتاً مغز‌ انسان هنگ می کند. آن هم برای این که کلمه “بازنشستگان” در متن خبر برجسته شده و نه “جوانان”.

به عنوان فردی مثل دیگر شهروندان در اطراف خود بازنشستگان زیادی را شاهدم، برای همین رجوعی به وضعیت جسمی و سلامتی تعدادی از آن ها کردم. از نظر عقلی زمان بازنشستگی هنگامه هجوم انواع و اقسام بیماری هایی است که در دوران جوانی یا میانسالی چندان به چشم نمی آمدند و یا مورد توجه جدی واقع نمی شدند.

در نتیجه وقت مذکور زمانی است که فرد در بعضی مواقع نیاز دارد تا با کمک فرزندان یا اطرافیان بیشتر مراقب سلامتی خود باشد تا فکر تجدید فراش و فرزند آوری. همچنین باید گفت اصولا افراد بازنشسته در این ایام بیشتر شان ازدواج کرده و دارای چند فرزند و حتی نوه و نتیجه هستند و احتمالاً خدای ناکرده مبتلا به بعضی بیماری هایی که با آن ها در حال دست و پنجه نرم کردنند.

پس در ابتدا باید از مسئولان پرسید که منظور از تسهیلات اختصاص یافته مربوط به چه شکل از بازنشسته ای است؟

به طورمثال اگر فرض کنیم فردی در ایام بازنشستگی همسر اولش را از دست داده باشد، قطعا دارای فرزندانی از اوست، یا اگر همسرش در قید حیات باشد و فرزندی نداشته باشد که در این صورت نیز باید دید آیا فرد بازنشسته پا به سن گذاشته حاضر می شود تا خاطرات یک عمر زندگی مشترکش را با همسر اول زیر پا گذاشته و فقط برای زنگوله دم تابوت و آن هم در ایام پیری جهت دریافت حق عائله مندی جدید دست به چنین امری بزند؟

و تازه آیا همسر او راضی به چنین ازدواجی هست؟ چون رضایت همسر اول برای ازدواج بعدی مهم است. درادامه اگر فرد بازنشسته دارای فرزندانی هم باشد که مشکلات افزونتر خواهد شد چون برای ازدواج مجدد علاوه بر رضایت همسر اول، فرزندان وی نیز باید راضی به ازدواج پدرشان با فرد دیگری بوده و بتوانند با وارثان جدید کنار بیایند و هووی مادرشان و فرزندان احتمالی وی را نیز در فامیل پذیرا باشند.

فقط می ماند این که فرد بازنشسته(مرد) به شکل پنهانی اقدام به ازدواج مجدد با زنی کند که هم جوان تر از خود بوده و هم توانایی فرزند آوری را داشته باشد. که در این حالت باید دید این فرد بخت برگشته تا چه میزان ریسک این حرکت خطرناک را به جان می خرد. در ادامه فقط می ماند ازدواج از نوع فیلم فارسی هایی که در آن زن اول با طیب خاطر به همراه فرزندانش راضی به ازدواج مرد بازنشسته اش با زنی جوان تر می شود و در ادامه فرزندان وی نیز مجلس گرم کن عروسی پدرشان می شوند و حتی گاهی نمی توان آن ها را از وسط مجلس جمع کرد. که البته این مورد نیز تا اندازه ای شدنی و در بعضی فیلم ها و سریال ها قابل رویت است.

در آخر کار نوعی دیگر از ازدواج شخص بازنشسته باقی می ماند که انجام آن می تواند شدنی باشد وهیچ عواقبی برای وی ندارد و آن هم این که فرد مورد نظر از همان ابتدای زندگی تا بعد از بازنشستگی عزب باقی مانده باشد و در سر پیری به یاد فراهم آوردن گریه کن دم تابوت بیفتد که در این حال حتما طرح پیشنهادی مسولان کارا است.

البته باید دید چه تعداد از این فرم بازنشسته ها در جامعه وجود دارند. در پایان از مسئولان استدعا می شود تا در طی یک نشست خبری با حفظ اطلاعات اشخاص، موارد صورت گرفته و میزان موفقیت طرح را به اطلاع شهروندان برسانند تا کارایی چنین تصمیماتی به گوش بدبینان این تفکرات کارشناسی شده برسد و چشم حسودان نیز بترکد.

فقط یک سوال دیگر باقی می ماند و آن هم این که چگونه یک فرد بازنشسته می تواند هم در سال ۱۴۰۱ ازدواج کند و هم در آن سال فرزند و یا فرزندان آوری کند؟

شاید یک فرزند توجیه داشته باشد اما فرزندان در صورتی که چند قولو باشند فقط شدنی است که وقوع آن هم در ایام بازنشستگی می تواند جزو نوادر عالم خبری شود.

در اینجاست که باید گفت با این وضعیت دود از کُنده بلند می شود. چون با توجه به وضعیت نوع تغذیه و آلودگی هوا و… مشکل فرزند آوری در بین جوانان در حال افزایش است،

آنوقت اگر بازنشسته ای بتواند در سن بالا در یک سال هم ازدواج کند و همزمان در همان سال صاحب فرزند ویا فرزندانی شود واقعاً نابغه ای است که باید هر طور شده از مهاجرت وی به خارج از کشور ممانعت به عمل آورد.

در ادامه باید افزود احتمالا ارایه چنین طرحی از این نظر انجام گرفته است که باتوجه به ایجاد چندین میلیون شغل برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار و همچنین فراهم آوردن مسکن مناسب، به علت تن ندادن به ازدواج توسط آن ها، مسئولان را به صرافت انداخته تا از جوانان قدیمی در افزایش جمعیت کمک بگیرند و به ایشان تکیه کنند. و جوانان نیز به علت ناسپاسی از امکانات فراهم آمده حقشان خواهد بود که زن بابای جدید را ببینند و در آینده نیز از خواهر و یا برادر کوچکتر خود مراقبت کنند. در پایان گفتنی است در زمانه ای که حداقل ۶۹ درصد مردم در حال لذت بردن از زندگی هستند و همچنین گران شدن کالاها را به جان و دل پذیرفته و قانع شده اند از انصاف به دور است که بازنشستگان غرق در لذت هم پای کار نیایند و باری بر دوش نکشند. از جوانان فعلی که دیگر آبی گرم نمی شود.

داود مبهوت

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha