روزنامه اتحاد ملت

استيضاح نامشروع دلواپسان علیه دولت| ظريف تاوان ايستادگی مقابل پولشويی را پرداخت می‌كند

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز نیز با بیان اینکه به جای جریان‌سازی علیه اظهارات ظریف، به دنبال ریشه‌یابی مساله پولشویی در کشور باشیم، گفت: صحبت‌های آقای ظریف باید مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه از این اظهارات برآشفته شویم و به ایشان حمله کنیم.
مشكلات كشور برگرفته از نگاه‌هاي منفعت محور برخي جريانات است؛ آن‌هايي كه هرگاه نيازمند رسيدن به هدفي باشند خوب را بد و زشت را زيبا جلوه مي‌دهند. اين جريان همواره كوشيده است تا منافع خود را در صدر منافع كشور تعريف كنند و در اين مسير از اهرم‌هاي مختلفي نيز استفاده كرده‌اند. موضوعي كه اگر به آن توجهي نشود مي‌تواند مصايبي براي ملت ايجاد كند.
به گزارش روزنامه اتحاد ملت ، به نقل از  آفتاب‎نیوز؛ به نوشته روزنامه قانون، همگان شاهد بودند كه محمدجوادظريف براي رو كردن دست لايه‌هايي كه دستي بر پولشويي دارند نكاتي را به زبان آورد ولي اين اظهارات براي برخي ناخوشايند بود و سبب شد تا عده‌اي عليه او موضع گيري كنند. اين رويه تا جايي پيش رفت كه حتي برخي مدعي شدند ظريف را براي اين سخنان مي‌خواهند استيضاح كنند.
چاله استيضاح
در همين راستا حسینعلی حاجی‌دلیگانی چندي پيش در گفت‌وگو با میزان با اشاره به تقاضای استیضاح محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در مجلس گفت: نگارش طرح استیضاح وزیر امور خارجه به اتمام رسید. وی افزود: این طرح در ۱۱ بند تنظیم شده و اصلی‌ترین محور آن موضوع «اظهارات اخیر وزیر امور خارجه» است. عضو کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس تصریح کرد: معاون وزیر امور خارجه به ما مراجعه کردند و گفتند موضوع مهلت داده شده تا ۲۹ آبان چه بوده است؛ ما هم گفتیم همان‌‌گونه که آقای ظریف از طریق رسانه‌ها مطالب‌شان را بیان کردند ما هم از طریق رسانه‌ها از ایشان خواستیم که مستندات خود را ارائه کند. حاجی‌دلیگانی بیان داشت: درحال حاضر تعداد امضا‌های این طرح به حد نصاب لازم رسیده است و می‌شود این تقاضای استیضاح را تقدیم هیات ريیسه کرد، اما به دلیل اینکه این تقاضا در آخر وقت امروز جمع بندی و جمع آوری امضا برای آن آغاز شد و اینکه شاید همکاران دیگر هم بخواهند این طرح را امضا کنند؛ بنابراین آن را تا 6 آذر نگه می‌داریم و پس از آن تقدیم هیات ريیسه مجلس مي‌کنیم.
مجلس پشت ظريف
اما نمايندگان به اين واكنش‌هاي افراطي معترض هستند و انتقاد خود را نيز نسبت به آن‌ها نشان داده‌اند. در همين راستا پروانه سلحشوری، ظریف را آبرو و اعتبار جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: صحبتی که در مورد پولشویی از ایشان نقل می‌شود یک بار تیتر نخست یکی از خبرگزاری‌هایی بوده است که این روزها علیه ایشان هجمه‌آفرینی می‌کند.
وی ادامه داد: چگونه است که این رسانه‌های مدعی می‌توانند این موضوع را مطرح و برجسته کنند و هیچ پیگردی برای آن منظور نمی‌شود، اما وقتی وزیر می‌گوید چنین مساله‌اي در کشور ما وجود دارد مورد هجمه قرار می‌گیرد؛ انتظار می‌رود که هم دولت و هم نمایندگان مجلس درباره ایشان رویکرد حمایتی در پیش بگیرند، دولت باید وزیر خود را حمایت کند.
علیرضا رحیمی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نيز به ایرنا گفت: به نظر می‌رسد موج هجمه‌هایی که به صورت متراکم و در یک بازه کوتاه علیه آقای ظریف انجام شد، ناشی از درک نادرست از شرایط بین‌المللی ما و چشم‌پوشی از آسیب‌های اقتصادی است که در کشور وجود دارد. وی افزود: همان‌گونه که مردم شاهد هستند ما آسیب‌های بزرگی را در حوزه اقتصاد هم ساختاری و فرآیندی داریم که حتما باید برطرف شود. آسیب‌هایی مانند قاچاق، اقتصاد زیرزمینی و پولشویی موضوعاتی هستند که در حوزه مبارزه با فساد باید در اولویت قرار گیرند؛ منتها زیرساخت‌های آن باید درست شود.
 این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت در مبارزه با فساد و اقتصاد زیرزمینی فعال بوده و هست، اگر مسئول ارشد دولتی نسبت به پولشویی هشدار می‌دهد بي‌شك این هشدار را باید به عنوان یک فرصت تلقی کرد و در مسیر سالم‌سازی اقتصاد از آن بهره برد نه اینکه این را رویه‌ای برای تخریب وزیر امور خارجه قرار داد. رحیمی افزود: اگر درک درستی از مناسبات بین‌المللی و وضعیت ما در جهان وجود داشته باشد به سمت تخریب حرکت نمی‌کنند بلکه باید بر اساس یک وظیفه ملی حمایت از تیم دیپلماسی و دکتر ظریف اولویت همه دلسوزان باشد.
بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز نیز با بیان اینکه به جای جریان‌سازی علیه اظهارات ظریف، به دنبال ریشه‌یابی مساله پولشویی در کشور باشیم، گفت: صحبت‌های آقای ظریف باید مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه از این اظهارات برآشفته شویم و به ایشان حمله کنیم. وی افزود: ظریف در مقام وزیر خارجه اظهاراتی را بیان کردند برخی می‌گویند که اظهارات آقای ظریف در مجامع جهانی به ضرر ماست در صورتی که اگر آمار چند سال گذشته را در سطح ریسک پذیری و پولشویی مطالعه کنیم جایگاه کشور ما در آن مشخص است. این نماینده مجلس ادامه داد: اظهارات آقای ظریف جایگاه کشورمان را بدتر نخواهد کرد به این معنا که جایگاه ایران در عرصه جهانی تضعیف شود بلکه این اظهارات به نوعی در جامعه ایجاد امید کرده است، زیرا باعث شد که مردم به مسئولان و نظام به خاطر شفافیت اعتماد بیشتری داشته باشند.
پارسایی تصریح کرد: در مسئولان کشور ما اراده مبارزه با فساد پولشویی وجود دارد، انتظار می‌رود اظهارات ایشان نیز در این راستا بوده باشد؛ انتظار می‌رود که دولت نیز نقش حمایتی خود را نسبت به ایشان ایفا کند؛ نماینده ‌هایی که واقعا به دنبال شفاف‌سازی و مبارزه با فساد هستند از جنبه حمایتی، از آقای ظریف دعوت کنند که در این زمینه توضیحاتی را ارائه کند که بتوانیم به مبارزه با فساد کمک کنیم. وی افزود: فساد در کشور نیازمند درمان ریشه‌ای است اگر فقط در حد تبلیغ و شو تبلیغاتی باشد راه به جایی نخواهد برد؛ هجمه‌هایی که به آقای ظریف در روزهای اخیر صورت گرفته، سوال‌برانگیز است و همچنین سکوتی که از جنبه حمایتی درباره ایشان صورت گرفته نیز عجیب به نظر می‌رسد؛ هر شخصی که درباره شفافیت در ایران سخن می‌گوید باید اظهارات او را از نزدیک بشنویم اگر نیاز است به دستگاه‌های مربوطه توضیح دهند این کار صورت گیرد.
لزوم مقابله با تخريب‌گران
اين جرياني كه هجمه‌ها عليه ظريف را طراحي و راه‌اندازي كردند، صداي بلندي دارند ولي توانايي اقدامات لازم را ندارند بنابراين ملت نبايد نگران برخوردهاي سياست‌زده آن‌ها باشند. جريان حامي ظريف بايد بكوشد تا دست اين افراد براي مردم رو شود و نتوانند به اهداف خود براي تخريب سياست‌هايي كه در مسير پيشرفت كشور تدوين مي‌شود، برسند.
ظريف به دادستان پاسخ فرستاد
روزنامه آرمان نیز نوشته است: در پی سخنان محمدجواد ظریف درباره پولشویی برخی تاکید کردند که وزیر خارجه نسبت به این سخن باید ادله مبنی بر وجود پولشویی را ارائه دهد. در تاریخ سوم مهرماه مجلس در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی اعاده شده از شورای نگهبان با اصلاح تبصره ۴ ماده ۷ مکرر الحاقی به قانون با ۱۴۲ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کرد. در همان زمان هم بسیاری از نمایندگان منتقد دولت و به اصطلاح دلواپس که شاید 80 نفر بودند در این رای‌گیری شرکت نکردند و بنابراین این لایحه در مجلس تصویب شد. هجمه‌ها به صحبت‌های ظریف ادامه داشت تا آنجا که صحبت‌ها بر آن شد که طی نامه‌ای از وزیر امورخارجه درخواست شد تا اسنادش را درباره پولشویی ارائه دهد. سخنگوی وزارت امور خارجه هم ارسال نامه از سوی قوه قضائیه خطاب به وزیر امورخارجه برای ارائه اسناد خود درباره پولشویی عظیم در کشور را تایید کرد.
پاسخ ظریف به دادستان کل کشور
سخنگوی وزارت خارجه با اعلام اینکه پاسخ ظریف به نامه دادستان کل کشور داده شد، گفت: پاسخ دادستان کل کشور در ۱۲ صفحه بلافاصله پس از بازگشت وزیر امورخارجه از سفر تهیه و ارسال شد. بهرام قاسمی در توضیحات بیشتری اظهار کرد: به رغم آنکه نامه دادستان کل کشور خطاب به وزیر امورخارجه پیرامون موضوع پولشویی به تاریخ ۲۳ آبان ۹۷ نگارش شده بود ولی این نامه در روز ۲۹ آبان به وزارت امورخارجه واصل شد. او افزود: با این وجود و به‌رغم حضور آقای ظریف در ماموریت خارج از کشور، پاسخ دادستان کل کشور در ۱۲ صفحه بلافاصله پس از بازگشت وزیر امورخارجه از سفر و در مهلت تعیین شده شنبه سوم آذر ماه تهیه و ارسال شد.
به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha