به گزارش سرویس نفت و انرژِی روزنامه اتحاد ملت، مهندس مهدی حیدری مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و هیات همراه از  میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.  شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این بازدید که با حضور مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و جمعی از مدیران ستادی انجام شد، از محل […]

 

مهندس مهدی حیدری مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و هیات همراه از  میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.
شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در این بازدید که با حضور مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی و جمعی از مدیران ستادی انجام شد، از محل اولین چاه گازی میدان مختار، جاده دسترسی و موقعیت میدان مختار   بازدید بعمل آمد. همچنین، در جلسه ای که در استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد روند توسعه پروژه میدان گازی مختار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بر اساس این گزارش پروژه توسعه میدان گازی مختار به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی و اجرا می شود و  در آینده  با توسعه، بررسی و مطالعه جامع این میدان موضوع ذخیره سازی گاز هم در برنامه می باشد.
میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده و از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی مناسب برای ذخیره‌سازی به شمار می‌آید.

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در دو مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

این پروژه مهم طبق سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است که با اجرای آن، بیش از ۲ هزار نفر نیروی متخصص بومی به‌مدت سه سال مشغول به‌کار می‌شوند و اعتبار در نظر گرفته‌شده برای تکمیل، ۴۲۰ میلیون یورو است.

در مرحله توسعه مخزن ۸ تا ۱۰ حلقه چاه حفاری می‌شود و متعاقب این اقدام‌ها، تأسیسات پالایشگاهی و تزریق گاز و واحد نم‌زدایی آن احداث می‌شود تا گاز مخزن به خطوط لوله سراسری گاز تزریق شود و به این ترتیب کمک قابل توجهی به جبران ناترازی گاز خواهد شد.

این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده و از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی به شمار می‌آید.

نقش برخی از فرزندان استان کهگیلویه و بویراحمد در به ثمر رسیدن این اتفاق مهم بسیار پررنگ بوده است. علی فولادی وندا یکی از کسانی است که کوشش فروانی برای تحقق این پروژه مهم در استان  کهگیلویه و بویراحمد داشتند که جای تشکر و قدردانی دارد.

گزارش: پدرام پایدار