روزنامه اتحاد ملت

یک کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرد

زوایای پنهان سفر ظریف به عراق

یک تحلیلگر مسائل جهان عرب در خصوص ادعای اخیر الجریده تاکید کرد: «من شکی ندارم که این صرفا یک ادعای باطل است و به هیچ عنوان صحت ندارد. همه می‌دانند که آقایان ظریف و سردار سلیمانی دو بال نظام جمهوری اسلامی هستند و اهداف نظام در منطقه را عملی می‌کنند. اما حالا برخی جریان‌های منتسب به عربستان و آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کننند میان این دو شکاف ایجاد کنند؛ بنابراین به عقیده من به هیچ عنوان ادعای الجریده صحت ندارد. ضمن اینکه آقای ظریف و سردار سلیمانی دوستان صمیمی یکدیگر هستند و رابطه بسیار نزدیکی دارند و بعید است که آقای ظریف چنین اظهار نظر‌هایی علیه سردار سلیمانی مطرح کرده باشند.»

بعد از سفر مقامات ایالات متحده مانند مایک پمپئو وزیر امور خارجه و جان بولتون مشاور وزیر دفاع این کشور به عراق حالا محمد جواد ظریف طی سفری به عراق با برخی مقامات این کشور دیدار کرده است و اخباری هم مبنی بر سفر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان منتشر شده است که نشان می‌دهد عراق این روز‌ها بسیار مورد توجه مقامات ایرانی و آمریکایی قرار گرفته است.

دو هدف سفر مایک پومپئو و جان بولتون به خاورمیانه

اما جدا از این مسئله دو نکته بسیار جالب توجه در خصوص سفر اخیر محمد جواد ظریف به این کشور وجود دارد که یکی از آن‌ها حضور صادق خرازی دیپلمات اصلاح‌طلب است. وی که در سابقه کاری خود سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد و سفیر ایران در فرانسه و مشاور ارشد سیدمحمد خاتمی در دوران ریاست جمهوری را دارد در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کند که تعجب بسیاری به همراه داشته است.

حسن هانی زاده تحلیلگر مسائل خاورمیانه طی گفتگو با فرارو در این باره گفت: «در واقع سفر آقای خرازی در کنار آقای ظریف به عراق می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد. ایشان به هرحال یکی از افراد با تجربه در عرصه دیپلماتیک هستند که شناخت خوبی نسبت به سیاست دارند. اما این حضور احتمال بازگشت مجدد آقای خرازی به دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی را تقویت کرده است و احتمالا ما شاهد حضور ایشان در نقش مشورتی وزیر امور خارجه باشیم. زیرا الان شرایط به گونه‌ای است که آقای ظریف تلاش دارند از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور برای بهبود شرایط ایران در عرصه بین‌الملل و منطقه‌ای استفاده کنند.».

اما نکته مهم و البته عجیب این سفر ادعای روزنامه الجریده کویت است که مدعی شده برخی مقامات عراقی در خصوص سفر ظریف به عراق عنوان کرده اند که ظریف در عراق طوری رفتار کرده که نشان دهد او جزو اصلاح طلبان است و اینکه دولت روحانی با سیاست‌های سردار سلیمانی مخالف است. ظریف در دیدار با ایاد علاوی و عمار حکیم (دو چهره منتقد ایران) گفته دولت ایران شما را نماینده عراق و عمق استراتژیک میداند. بر اساس ادعای این روزنامه منابع عراقی گفته اند ظریف با قدرت از الحکیم جانبداری و از شبه نظامیان عراقی سردار سلیمانی در حضور حکیم و علاوی انتقاد کرده است.

البته این ادعا‌ها هنوز از سوی هیچ مقام رسمی یا غیر رسمی عراق تائید نشده است و اسامی افرادی که با الجریده مصاحبه انجام داده‌اند هم منتشر نشده، اما به هرحال این ادعا بسیار عجیب است و بعید نیست که روزنامه کویتی در راستای اهداف ضد ایرانی کویت تلاش کرده است گامی در مسیر خواسته‌های ایالات متحده و عربستان بردارد و به نوعی تاثیری در رابطه ایران و عراق بگذارد.

عماد آبشناس تحلیلگر مسائل جهان عرب نیز طی گفتگو با فرارو در خصوص علل حضور صادق خرازی در کنار محمدجواد ظریف اظهار کرد: «آقای خرازی یکی از دیپلمات‌های کهنه‌کار وزارت امورخارجه هستند و روابط خوب و صمیمانه‌ای هم با آقای ظریف و آقای روحانی دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان این است که در زمینه‌های اقتصادی هم فعالیت و اطلاعات کافی دارند؛ لذا دلایل کافی برای حضور ایشان در هیات همراه وزیر امور خارجه کشورمان وجود دارد. تصور بنده این است که آقای خرازی در این سفر به عنوان یک شخصیت و مشاور اقتصادی به عراق رفته اند.»

وی در خصوص افزایش رفت‌وآمد‌های مقامات ایرانی و آمریکایی به عراق گفت: «به طور کلی عراق از لحاظ استراتژیک برای ایالات متحده بسیار مهم است، اما می‌بینیم که بعد از ۲۰ سال که از اشغال این کشور توسط نیرو‌های آمریکایی می‌گذرد، رئیس جمهور ایالات متحده به صورت مخفیانه و بدون اطلاع دولت عراق به این کشور سفر کند. این مسئله در خصوص وزیر امور خارجه آمریکا هم تکرار شده است. این در حالی است که چنین وضعیتی برای مقامات ایرانی وجود ندارد. یعنی به عنوان مثال اگر خاطرتان باشد آقای جهانگیری در پیاده روی اربعین شرکت کردند و بدون اینکه نگرانی و مشکلی وجود داشته باشد مسیر بین نجف تا کربلا را پیاده رفتند و الان هم که آقای ظریف در آنجا حضور دارند و آقای روحانی هم قرار است به آنجا سفر کنند.»

بیشتر بخوانید:
سفر غیرمعمولی!

او ادامه داد: «بنابراین جنس این رفت و آمد‌ها با یکدیگر متفاوت است و نباید سفر‌های مقامات ایرانی با آمریکایی را در یک ردیف قرار داد. به همین دلیل هم می‌توان فهمید که چرا آمریکایی‌ها تا این حد نگران روابط ایران و عراق هستند و تا حدی پیش رفته اند که آقای بولتون رسما به نخست وزیر عراق التماس می‌کند که این رابطه را کاهش دهند. واقعیت این است که رابطه میان ایران و عراق مختص دولت‌ها نیست و رابطه مردم با مردم هم هست. زیرا با وجود اینکه یک جنگ تحمیلی میان این دو کشور وجود داشت، اما الان می‌بینیم سال گذشته حدود ۸ میلیون از مردم ایران و عراق به کشور‌های یکدیگر سفر کرده اند. ضمن اینکه الان علاوه بر مراودات تجاری میان دولت‌ها وجود دارد میان مردم هم این قبیل مراودات ایجاد شده است و یک رابطه مناسب و خوبی شکل گرفته است.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: «با این وجود آمریکایی‌ها تلاش دارند که به نوعی روی این رابطه تاثیر بگذارند و آن را تا حدود زیادی کاهش دهند. اما سفر اخیر آقای ظریف ارتباطی به سفر‌های اخیر مقامات ایالات متحده به عراق ندارد. البته منظورم این نیست که درباره این سفر‌ها صحبتی مطرح نخواهد شد و نگرانی وجود ندارد، اما سفر آقای ظریف از یک ماه پیش برنامه ریزی شده بود. یعنی مانند سفر آقای جان بولتون که بی‌خبر وارد عراق شده بود نیست و از مدتی قبل برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته بود و قرار بر این بود که آقای ظریف طی سفری به عراق با مقامات این کشور دیدار و گفتگو داشته باشد.»

وی تصریح کرد: «اما ماجرای سفر مقامات آمریکایی مثل جان بولتون و مایک پمپئو تا حدودی متفاوت بود. آن‌ها بعد از اینکه ناگهان ترامپ تصمیم گرفت از سوریه خارج شود، سعی داشتند به نوعی خراب‌کاری‌های رئیس جمهور آمریکا را درست کنند و به همین دلیل بدون برنامه قبلی سفر‌های خود به خاورمیانه و عراق آغاز کردند. آن‌ها الان در تلاش هستند تا روحیه همپیمانان خود در خاورمیانه را که بعد از تصمیم ناگهانی ترامپ بسیار تضعیف شده، تقویت کنند. حتی این بحث نشستی که قرار است در لهستان برگذار شود هم در همین راستا است.»

او در خصوص ادعای اخیر الجریده تاکید کرد: «من شکی ندارم که این صرفا یک ادعای باطل است و به هیچ عنوان صحت ندارد. همه می‌دانند که آقایان ظریف و سردار سلیمانی دو بال نظام جمهوری اسلامی هستند و اهداف نظام در منطقه را عملی می‌کنند. اما حالا برخی جریان‌های منتسب به عربستان و آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کننند میان این دو شکاف ایجاد کنند؛ بنابراین به عقیده من به هیچ عنوان ادعای الجریده صحت ندارد. ضمن اینکه آقای ظریف و سردار سلیمانی دوستان صمیمی یکدیگر هستند و رابطه بسیار نزدیکی دارند و بعید است که آقای ظریف چنین اظهار نظر‌هایی علیه سردار سلیمانی مطرح کرده باشند.»

آبشناس در خصوص بخش دیگر ادعای الجریده مبنی بر اینکه ظریف در دیدار با ایاد علاوی و عمار حکیم (دو چهره منتقد ایران) گفته دولت ایران شما را نماینده عراق و عمق استراتژیک می‌داند، عنوان کرد: «به طور کلی سیاست جمهوری اسلامی این است که تلاش کند، وحدت شیعیان در عراق ایجاد کند و تنها بحثی که میان آقای ظریف و این افراد می‌تواند مطرح شده باشد این است که همه باید دست به دست هم بدهند تا جبهه گروه‌های شیعه در عراق تقویت شود.»

 

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha