روزنامه اتحاد ملت

“دندان‌تیز کردن” ترامپ برای نفت عراق!

ترامپ در پایان ملاقات خود با العبادی به او گفته: خب، ما قرار است درباره نفت عراق، چه کنیم؟ العبادی در پاسخ به ترامپ گفته: منظور شما چیست؟

ترامپ برای تصاحب نفت عراق به بهانه تامین غرامت هزینه‌های نظامی آمریکا در جنگ عراق، دندان تیز کرده بوده است.

به گزارش  روزنامه اتحاد ملت ، به نقل از عصرایران، وب سایت آمریکایی” آکسیوس” به نقل از چند منبع مطلع در دولت آمریکا گزارش داد که ترامپ دو مرتبه در دیدار حضوری و گفتگوی تلفنی با حیدر العبادی نخست وزیر وقت عراق، ایده دریافت غرامت هزینه‌های آمریکا در عراق، از نفت عراق را مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش ترامپ یک بار نیز در جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید این ایده را مطرح کرده اما با مخالفت حاضران از جمله “جیمز متیس” وزیر دفاع آمریکا روبرو شده است.

 

مخالفان این ایده به ترامپ نصیحت کرده‌اند که این کار خلاف قواعد بین‌المللی بوده و برای وجهه آمریکا در جهان بسیار بد خواهد بود و متحدان آمریکا را در منطقه خواهد ترساند.

بر اساس گزارش اکسیوس؛ ترامپ یک مرتبه در دیدار با حیدرالعبادی در مارس سال جاری میلادی در کاخ سفید این ایده را مطرح کرده است.

بر اساس این گزارش: ترامپ در پایان ملاقات خود با العبادی به او گفته: خب، ما قرار است درباره نفت عراق چه کنیم؟

العبادی در پاسخ به ترامپ گفته: منظور شما چیست؟

ترامپ سپس گفته: خب ما در عراق کارهای خیلی زیادی انجام دادیم، تریلیون‌ها دلار آنجا هزینه کردیم و افراد زیادی درباره نفت (عراق) دارند صحبت می‌کنند.”

مقام آمریکایی حاضر در آن جلسه به وب وسایت  آکسیوس گفته که العبادی مثل اینکه از قبل خود را آماده این سوال کرده بود، در جواب به ترامپ گفته است: “خب آقای رئیس‌جمهور! همانطور که می‌دانید ما با بسیاری از شرکت‌های آمریکایی که در کشور ما منافع دارند، کار می‌کنیم.”

به گفته این منبع آمریکایی، نخست‌وزیر عراق در این هنگام ” پوزخند می‌زد و ترامپ هم دستش را روی میز گذاشت طوری که انگار می‌خواست بگوید: باید از دیگران درباره این موضوع سوال کند.”

ترامپ در تابستان ۲۰۱۷ هم طی تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق درباره این ایده با العبادی صحبت کرد اما این گفت‌و‌گو هم به جایی نرسیده است.

“هربرت مک مستر” مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید پس از این گفتگوی تلفنی از طرح موضوع نفت عراق از سوی ترامپ انتقاد کرده و رییس جمهور آمریکا را نصیحت کرده است.

“هربرت مک مستر” مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در جلسه ای در کنار ترامپ

بر اساس گزارش آکسیوس، مک مستر به ترامپ گفته: “ما نمی‌توانیم این کار را بکنیم و نباید درباره این موضوع صحبت بکنیم چرا که حرف زدن در این باره، کار بدی است و برای وجهه آمریکا بد است، متحدانمان و همه را خواهد ترساند.”

مک مستر گفته است: “شما قادر به انجام چنین کاری نخواهید بود و با صحبت در این باره، به اعتبار آمریکا و اعتبار خودتان آسیب خواهید زد.”

ترامپ اما واکنش مثبتی به این نصایح نشان نداده و از اینکه مشاوران او کارها و ایده‌های او را تایید نمی‌کنند، ناراحت شده است.

همچنین بر اساس گزارش آکسیوس، ترامپ یک مرتبه نیز در جلسه شورای امنیت ملی کاخ سفید در سال 2017 این ایده را مطرح کرده است که “جیمز متیس” وزیر دفاع آمریکا با این ایده مخالفت کرده است.

یکی از افراد حاضر در این نشست، به وب سایت آکسیوس گفت: “به نظر می‌آمد که ترامپ از مخالفت مشاوران در این جلسه با ایده خود ناراحت شده و می‌خواست بگوید که “ما احمق هستیم، ما در عراق داریم چه می‌کنیم؟ چرا ما نباید نفت عراق را بگیریم؟”

به گفته این منبع حاضر در نشست شورای امنیت ملی کاخ سفید، بعد از سخنان ترامپ، جیمزمتیس گفته که راهی عملی برای انجام چنین کاری وجود ندارد و چنین کاری نقض قوانین بین‌المللی خواهد بود و باعث سلب اعتماد متحدان آمریکا در منطقه خواهد شد و به دشمنان آمریکا خوراک رسانه‌ای و تبلیغاتی خواهد داد و آنها، آمریکا را متهم به دزدی نفت عراق، خواهند کرد.

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha