روزنامه اتحاد ملت

در جریان تصویب قطعنامه 2451 صورت گرفت

تکرار حمایت واشنگتن از جنایتکاران در یمن

اتحاد ملت – قطعنامه جدید سازمان ملل متحد در حمایت از توافق صلح میان یمنی ها، گرچه روند آتش بس در این کشور را تقویت کرده اما از سوی دیگر، با دخالت آمریکا، زمینه را برای فرار عربستان و ائتلاف سعودی از اتهام جنایت جنگی فراهم کرده است.

شورای امینت سازمان ملل متحد روز جمعه ۳۰ آذر ماه در نشستی، به پیش نویس پیشنهادی انگلیس مبنی بر حمایت از توافق صلح میان طرف های یمنی و استقرار یک گروه ناظر در بندر ‘الحدیده’ و نظارت بر اجرای توافق آتش بس در این بندر راهبردی رای مثبت داد و قطعنامه ۲۴۵۱ را در این خصوص صادر کرد.

‘کارن پیرس’ نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد پیش نویس پیشنهادی لندن در مورد یمن را روز چهارشنبه ۱۸ آذر ماه در میان اعضا شورای امنیت توزیع کرد و قرار بود صبح جمعه به رای گذاشته شود اما چانه زنی در رابطه با تغییر بندهای قطعنامه سبب تاخیر در زمان رای گیری گردید و این مهم به دنبال توافق انگلیس و آمریکا حل شد. آمریکا به عنوان حامی اصلی عربستان در جنگ یمن، بار دیگر در جریان صدور قطعنامه ۲۴۵۱ ، حمایت خود را از ریاض اعلام کرد و خواستار حذف بندی شد که در آینده می توانست پای عربستان را به خاطر ارتکاب جنایت جنگی در یمن و کشتار قجیع غیرنظامیان این کشور باز کند.

این خوش خدمتی دوباره آمریکا به عربستان در حالی صورت گرفت، که نهادهای مانند سازمان ملل متحد، بنیاد صلح جهانی و سازمان عفو بین الملل در سال جاری با انتشار گزارش هایی، رفتار عربستان و ائتلاف سعودی در یمن را جنایت جنگی توصیف کرده اند. اواسط سال جاری، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش سالیانه خود از عربستان و امارات به عنوان مسوولان ارتکاب جرایم جنگی در یمن یاد کرد. متعاقب این گزارش، سازمان عفو بین الملل ۲۵ مرداد سال جاری حملات ائتلاف عربستان به منازل، مدارس، بازارها، مساجد و بیمارستا نها در یمن مصداق جنایت جنگی برشمرد. بنیاد صلح جهانی نیز ۲۱ مهر سال جاری در تایید این گزارش ها، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، ائتلاف سعودی به رهبری عربستان با نابودی مزارع کشاورزی، مرتکب جنایت جنگی شده است. اما به رغم موفقیت آمریکا در حذف بند مرتبط با عربستان، تلاش نماینده این کشور در سازمان ملل متحد برای افزودن بندی به قطعنامه ۲۴۵۱ با هدف پیش کشیدن پای ایران در مناقشه یمن ناکام ماند. آمریکا قصد داشت در این قطعنامه بندی را علیه ایران مبنی بر ادعای ارسال موشک به جنبش انصار الله درج کند که این اقدام با اعتراض روسیه، چین و کویت روبرو و از متن قطعنامه حذف شد. صدور قطعنامه ۲۴۵۱ سازمان ملل متحد گرچه با استقبال مواجه شد، اما جنبش انصار الله ضمن پذیرفتن این قطعنامه، حذف بند مربوط به تحقیق از جنایت جنگی ائتلاف سعودی را محکوم کرد.

رئیس هیأت مذاکره کننده انصار الله پس از صدور قطعنامه ۲۴۵۱ در گفت وگو با شیکه تلویزیونی ‘المسیره’ تصریح کرد: این قطعنامه یک گام مهم در راستای توقف تجاوزگری، لغو تحریم های یمن و زمینه ساز راه حل سیاسی همه جانبه است. ‘محمد عبدالسلام’ گفت: هر چند در مورد برخی اصطلاحات و مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد ملاحظاتی داریم، اما این اقدام یک گام مثبت به شمار می رود. همچنین « عبدالملک الغجری » عضو هیأت مذاکره کننده انصار الله یمن در واکنش به اقدام آمریکا در جانبداری از عربستان گفت: حذف بند مربوط به تحقیق در مورد جنایات جنگی در یمن مؤید مشارکت واشنگتن در این جنایات است. وی با حمایت از قطعنامه ۲۴۵۱ شورای امنیت درمورد آتش بس در یمن گفت: این یک قطعنامه متعادل است و به تحکیم آتش بس در بندر الحدیده در غرب کشور کمک خواهد کرد. ورود ناظران سازمان ملل یمن و عهدشکنی ائتلاف نمایندگان جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن روز پنجشنبه ۲۲ آذر ماه در نشستی به میزبانی سوئد، پس از چند روز مذاکره فشرده، به توافقی در چند زمینه از جمله برقراری آتش بس در بندر الحدیده، استقرار نیروهای بی طرف در آن و بازگشایی گذرگاه های برای انتقال کمک های انسانی به یمن دست یافتند. متعاقب این توافق، از روز سه شنبه ۲۷ آذر ماه روند آتش بس در بندر الحدیده به رغم برخی درگیری های موضعی آغاز و از همین رو انگلیس پیشقدم شد تا با هدف استقرار گروه ناظر و اجرای توافق صلح پیش نویس قطعنامه ۲۴۵۱ را ارائه داد. در پی تصویب این قطعنامه، ‘پاتریک کامایرت’ رئیس هیات سازمان ملل متحد در امور نظارت بر آتش بس بندر الحدیده روز گذشته )شنبه( از امان پایتخت اردن وارد عدن در جنوب یمن شد و قرار است برای دیدار با رهبران جنبش انصار الله عازم صنعا و سپس وارد بندر الحدیده شود. در همین پیوند، بر اساس اعلام منابع خبری یک تیم فنی وابسته به سازمان ملل امروز با هدف فراهم کردن شرایط استقرار ناظران سازمان ملل متحد و کمک به کمیته بین المللی ناظر بر آتش بس الحدیده، وارد این بندر شده است.

محمد عبدالسلام رییس هیات مذاکره کننده جنبش انصار الله ضمن استقبال از ورود هیات سازمان ملل متحد به یمن گفت: تصمیم شورای امنیت برای اعزام هیاتی برای نظارت بر توافق آتش بس در الحدیده گام مهمی برای توقف تجاوزگری و توقف محاصره یمن است تا زمینه برای دست یابی به توافق سیاسی فراگیر فراهم شود. با وجود توافق آتش بس در بندر الحدیده و همزمان با ورود هیات سازمان ملل متحد به یمن، سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز گذشته از افزایش حملات ائتلاف سعودی به این بندر خبر داده است. ‘یحیی سریع’ روز گذشته افزود: ائتلاف سعودی از آغاز توافق آتش بس در الحدیده تاکنون ۲۲۳ مرتبه آن را نقض کرده است. به گفته وی، ائتلاف سعودی تاکنون با ۵۱ موشک و ۱۵۵ گلوله توپ مناطق مختلف الحدیده را هدف قرار داده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین از پرواز جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و بالگردهای آپاچی ائتلاف سعودی بر فراز شهر الحدیده و شهرهای باجل، مراوعه، قطیع، التحیتا و الدریهمی در این استان طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد. جنگنده های ائتلاف سعودی افزون بر بندر الحدیده استان های ‘مارب’ و ‘صعده’ را روز گذشته هدف بمباران قرار دادند. در تلافی این حملات، ارتش و کمیته های مردمی یمن روز گذشته یک فروند پهپاد ائتلاف سعودی را در استان صعده را سرنگون کرد. همچنین توپخانه ارتش و کمیته های مردمی یمن محل تجمع نظامیان سعودی در ‘الربوعه’ در حومه شهر ‘عسیر” را مورد حمله قرار داد که در نتیجه این حمله تعدادی از مزدوران سعودی کشته یا زخمی شدند.

به هر روی تسریع روند آتش بس در بندر الحدیده تحت نظارت سازمان ملل متحد می تواند مقدمه ای برای صلحی فراگیر در این کشور باشد مشروط بر اینکه ائتلاف سعودی با به رسمیت شناختن حق حاکمیت ملی یمنی ها، ضمن توقف بمباران مناطق مختلف، تصمیم گیری برای سرنوشت این کشور را طرف های یمنی واگذار کند.

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha