روزنامه اتحاد ملت

“بِتو” پدیده این دوره از انتخابات آمریکا

“بتو” حالا تبدیل به نمادی از مقاومت در برابر سیاست های ترامپ شده است. او مخالف تحریم های ایران است و کرسی سنای جمهوریخواهان در ایالت تگزاس را به چالش کشیده است.

به گزارش روزنامه اتحاد ملت ، به نقل از عصرایران- “رابرت فرانسیس اورورک” موسوم به “بِتو” – بتو مخفف لاتین اسم رابرت است- را می‌توان پدیده این دور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا محسوب کرد.

این نامزد ۴۶ ساله از ایالت تگزاس که ریشه ایرلندی دارد، تبدیل به چالشی جدی برای حزب جمهوریخواه و ” تد کروز” نامزد جمهوریخواهان برای حفظ کرسی سنای ایالت تگزاس شده است.
شاید ۱ سال پیش که “بتو” کمپین انتخاباتی خود را آغاز کرد کسی فکر نمی‌کرد که او بتواند تبدیل به چالشی بزرگ برای “تد کروز” شود. جمهوریخواهان تمام قد پشت کروز هستند و غالب نظر سنجی‌ها حاکی از پیشتازی او در ایالت محافظه کار تگزاس است.

حتی دونالد ترامپ که ۲ سال پیش رقیبی جدی برای تد کروز به منظور کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه بود و در جریان رقابت‌های انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری، حرف‌ها و حملات درشتی را به او بار کرده بود- از جمله زدن تهمت دروغ دست داشتن پدر تد کروز در توطئه ترور “جان اف کندی” رییس جمهوری اسبق آمریکا- زحمت سفر از واشنگتن به تگزاس و شرکت در کارزار انتخاباتی تد کروز به منظور حمایت از این سناتور جمهوریخواه برای حفظ کرسی سنایش را به جان خرید.

جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در این مرحله از انتخابات میاندوره‌ای کنگره رقابت سختی در پیش رو دارند و غالب نظر سنجی‌ها و پش بینی‌ها از کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان از سوی حزب دموکرات و حفظ برتری جمهوریخواهان در مجلس سنا حکایت دارد.

با این حال تفاوت‌هایی در این مرحله از انتخابات میاندوره‌ای کنگره با مرحله پیشین – انتخابات میاندوره‌ای ۲۰۱۴- قابل مشاهده است و یکی از مهم‌ترین آن‌ها افزایش میزان رای دهندگان در این دوره است. رای دهندگانی که غالب آن‌ها از میان زنان و جوانان و اقلیت‌های مهاجر لاتین تبار هستند و همین مساله باعث شده در ایالتی محافظه کار همچون تگزاس آرایش سیاسی سنتی دستخوش تغییر شده و شخصیتی سیاسی مثل “بتو” تبدیل به رقیبی جدی برای تد کروز محافظه کار شود.

“بتو” در کارزار انتخاباتی خود تحرک زیادی دارد. او در اقدامی قابل توجه از هیچ یک از شرکت‌های آمریکایی پول دریافت نکرده و کارزار انتخاباتی خود را متکی به حمایت‌های مالی مردمی کرده است در حالی که در نقطه مقابل او تد کروز مستظهر به حمایت کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ است.

این شخصیت دموکرات مخالف تحریم ایران است در حالی که تد کروز حامی سفت و سخت تحریم هاست و حتی قرار است طی هفته‌های آینده طرحی را برای تشدید تحریم ایران به سنا تقدیم کند.در صورت افزایش میزان رای دهندگان در ایالت تگزاس، شانس “بتو” برای کسب کرسی در سنا افزایش خواهد یافت. مقایسه میزان رای دهندگان زودهنگام – پیش از موعد- در انتخابات میاندوره‌ای سال ۲۰۱۴ با انتخابات این دوره نشان می‌دهد رای دهندگان تقریبا دوبرابر شده اند. – از ۲۰ درصد در انتخابات میاندوره‌ای ۲۰۱۴ به نزدیک به ۴۰ درصد در انتخابات میاندوره‌ای امسال. تا حالا نزدیک به ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار رای دهنده در تگزاس پیش از موعد ۶ نوامبر رای داده اند-

یک سوم رای دهندگان در ایالت تگزاس از اقلیت‌های لاتین تبار هستند و در صورتی که انگیزه آن‌ها برای رای دادن بیشتر شود، شانس بتو نیز افزایش خواهد یافت.

این نخستین بار در طی دهه‌های گذشته است که کرسی سنا در ایالت تگزاس یک مدعی دموکرات پیدا کرده است واین اتفاق در نوع خود حاکی از تغییری محسوس در فضا و آرایش سیاسی ایالت‌های محافظه کار در آمریکاست.

با این حال رای دهندگان سنتی محافظه کار در ایالت تگزاس و ایالت‌های محافظه کار مرکزی آمریکا همچنان با انگیزه‌ای بالا در انتخابات شرکت می‌کنند و مساله سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ هم از چشم بسیاری از آن‌ها نه تنها سیاستی بد نیست بلکه اقدامی لازم و واجب برای جلوگیری از ورود بیشتر مهاجران و مقابله با تهدید‌های امنیتی و فرصت‌های شغلی آمریکایی هاست.

نتیجه انتخابات میاندوره‌ای کنگره ۲۰۱۸ در ایالت تگزاس به صورت نمادین میزان الحراره‌ای برای تعیین سرنوشت نهایی انتخابات است؛ اگر “بتو” بتواند معجزه کسب کرسی سنا از ایالت تگزاس را محقق کند، می‌توان از شکست سنگین جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره‌ای کنگره امسال سخن گفت.

به اشتراک بگذارید

بر چسب ها

 نظر خود را ارسال کنید

 * 
 * 
 * 
تصویر امنیتی :  *  captcha